När fordonsskatten beräknas efter skälig grund
Om fordonsskatten inte kan bestämmas tillförlitligt med ledning av uppgifter i vägtrafikregistret eller med stöd av en verkställd utredning, ska den beräknas efter skälig grund (4 kap. 10 § VSL). Då tas uppgiften om koldioxidutsläpp fram med hjälp av en beräkningsformel. Den framräknade koldioxiduppgiften används sedan för att beräkna fordonsskatten efter skälig grund.
Det framräknade koldioxidvärdet läggs in i vägtrafikregistret med en särskild textkod (T31BS) som anger att uppgiften endast används för uttag av fordonsskatt. Ett beräknat koldioxidvärde kan efter utredning ändras av Skatteverket, beroende på vilka handlingar som kan uppvisas. En uppgift som ändrats av Skatteverket läggs in i vägtrafikregistret med en annan särskild textkod (T31BT) som anger att uppgiften är fastställd av Skatteverket som grund för uttag av fordonsskatt.
Nytt: 2025-02-03
Det är fyra olika beräkningsformler som används för framtagandet av det koldioxidvärde som ligger till grund för beräkningen av fordonsskatt efter skälig grund;
-
en för personbilar klass I (inte laddbara),
-
en för laddhybrider,
-
en för lätta lastbilar, lätta bussar och personbilar klass II med totalvikt upp till och med 3 200 kg, och
-
en för personbilar klass II med en totalvikt som överstiger 3 200 kg.
Genom parametrarna drivmedel, totalvikt, motoreffekt, växeltyp och fyrhjulsdrift beräknas ett värde för koldioxidutsläpp som sedan används för att beräkna fordonsskatt efter skälig grund. Formlerna är framtagna utifrån WLTP-koldioxidutsläppsvärden som registrerats i vägtrafikregistret mellan januari 2018 och januari 2023.
Det framräknade värdet ska avrundas nedåt till närmaste heltal.
För personbilar klass II (husbilar) finns ett vikttak på 5,5 ton i beräkningsformlerna. Det innebär att för personbilar klass II som har en totalvikt på 5,5 ton eller mer sätts 5,5 ton som värde vid beräkningen.